keskiviikko 28. lokakuuta 2009

Call of Cthulhu: Dark Edges, The House

Pitkästä aikaa tuli testailtua muutamaa HL2 modia. Testasin neljää eri modia, kaikki tuttuun tapaan SP-modeja. Kaksi ensimmäistä oli hieman erilaisempia kun taas kaksi jälkimmäistä edustavat perinteisempää näkemystä. Aloitetaanpa Cthulhu-tunnelmissa. I'a Cthulhu, I'a Dagon!

Call of Cthulhu: Dark Edges, The House on H.P. Lovecraftin Cthulhu-tarinoista ammentava kauhutyylinen modi. Hieman erikoisempaa, mutta mikäs siinä, zombimättöä luvassa. Tosin tätä modia ei tullut pelattua loppuun, koska puolessa välissä mielenkiinto lopahti. Kenttäsuunnittelusta on paha sanoa juuta tai jaata, kentissä on ehkä liiaksi sorruttu ylimääräiseen kikkailuun valoilla ja varjoilla, kun taas perusteet on jätetty huomioimatta. Huoneita on rumasti copy-pastettu, ne ovat täysin identtisiä ja usein liian avaria, mikä ei ole Source enginen vahvin puoli. Mutta kun ainoat viholliset mitä vastaan tulee, ovat joko zombeja, nopeampia zombeja tai isompia zombeja, ei oikein jaksa innostaa. Ammuksia ei jaella ilmaiseksi, mutta se tietty kuuluu Cthulhu-tyyliin.

Varsinaisesti ainoa ärsyttävä kohta modissa oli "Fear Vision", jolloin perspektiivi muuttuu kummalliseksi ja tähtääminen muuttuu mahdottomaksi. Koita siinä sitten hutkia juoksevia zombeja kun et näe missä ne ovat. Lisäksi mukaan mahtui pari todella rasittavaa ammuskelua, joissa zombeja tulee laumana koko ajan lisää.

Lopullisesti mielenkiinto kuitenkin kaikkosi, kun pelaaminen alkoi tuntua pakkopullalta. Siihen ei ollut mitään erityistä syytä, vaan se johtui monesta eri tekijästä, ehkä suurimmaksi osaksi juuri siitä kun kentät tuntuvat keinotekoisesti laajennetuilta. Vai mitä sanotte eteishallista, jonka päästä päähän kävelemiseen menee lähes puoli minuuttia. Ei nappaa ei.

Dark Edgessä oli kuitenkin potentiaalia, idea on toimiva. Cthulhu-henkinen modi Sourcen moottorilla on selvästikin mahdollista, mutta vaatii myös jonkin asteista skriptaamista ja uusia hirviöitä. Olisi ollut huomattavasti tunnelmallisempaa kun vastassa olisi ollut aitoja Yithejä tai Nyarlhotepeja. Nyt tulos oli vain keskinkertainen fiilistely, joka jätti hieman happaman maun suuhun.

EDIT: Pelasin ajankuluksi modin läpi asti, ja eipä se siitä paljoa muuttunut. Lopussa oli vortigauntin ammuskelua ikäänkuin välibossina, piti arpo että mitä teet ja loppujen lopuksi joutui lukemaan walkthroughta että tajusi miten se mennään. Sitten oli vielä kummallisesti mukaan ympätty combinejen ammuskelua, joka meni jotenkin yli koko Cthulhu-idean. Liekö sitten ollut yithiläisiä...

Ei kommentteja: